TEMA 1: Explica en quina mesura el context sociopolític
dels anys posteriors a la Guerra Civil fins als anys 70 condiciona la producció
narrativa de l'època.
ARTURO SAMPOL:
Després
de la Guerra Civil, s’eliminaren les institucions democràtiques, els estatuts,
la llibertat de d’expressió i de premsa, hi hagué una reducció dels drets
civils i lingüístics, el català deixà de ser llengua i això afectà molt a
l’expansió de la cultura catalana. El règim franquista no era democràtic i va
inspirar moltes reformes amb què instal·là una ideologia filofeixista i inspirà
masclisme, la xenofòbia etc. Espanya quedà dividida entre vencedors i vençuts i
aïllada d’Europa. Per això molts escriptors hagueren d’exiliar-se. En canvi,
els que es quedaren patiren una censura temàtica i lingüística. La narrativa
catalana quedà silenciada a causa d’aquesta censura, de l’exili d’escriptors i del
desconeixement dels gustos del públic.
Als
anys 40, predominava la censura i l’exili per la qual cosa no va haver-hi
publicacions. L’únic que millorà un poc la situació van ser el premis
literaris. Als anys 50, els autors consolidats continuen la producció d’abans i
sorgeix una nova generació de novel·listes. Als anys 60, ressorgeix el valencià
amb novel·les dels exiliats i Enric Valor publicà “L’ambició d’Aleix”. Als anys
70, ja apareixen obres de denúncia social i a poc a poc la narrativa es va
consolidant. Hi apareixen diferents tipus de novel·les: La psicològica, en què
destaca Mercè Rodoreda i pretén explicar el pensament i analitzar l’ésser humà;
la realista, reflexiona sobre la situació de la postguerra i denúncia les
injustícies amb realisme testimonialista, existencialista o mític; la fantàstica,
destaca per l’evasió i la mitificació de la realitat; la de l’absurd, amb Pere
Calders, obri un enfocament modern dels arguments de les novel·les i utilitza
l’humor; i en l’experimental, Amadeu Fabregat marca la transició del realisme a
l’experimentalisme.
DANIEL CAZACU:
Amb el règim franquista es reduïren els drets civils i es prohibiren i perseguiren
les llengües que no fora el castellà. El
català va quedar paralitzat i delmat. A més, van
haver d'exiliar-se autors com Mercè Rodoreda. Al
primers anys de la postguerra La narrativa no s'utilitzà, perquè
resultava més viable la poesia.
Als 40
hi hagué una època de silenci, però es crearen algunes editorials i premis
literaris, com el Premi Joanot Martorell.
Als 50 els temes tractats pertanyen al passat. Hi apareixen noves
veus (Manuel de Pedrolo...). Als 60 es produeix el ressorgiment
valencià. S'utilitzen noves tècniques i es publiquen algunes novel·les dels
exiliats. Apareixen noves editorials en català (Tres i Quatre). Als 70
hi ha un canvi important: s'incorporen ingredients de l'experimentalisme
narratiu. Hi ha narradors que produeixen obres de denúncia social, però a
València continua la buidor narrativa. Nicolau Primitiu crea la editorial
Sicània i reuneix gent interessada en la literatura.
Les
tendències de la narrativa durant el franquisme foren: la novel·la psicológica, que analitza la vida interior. Predominà fins
a ben entrats els 60. (La Plaça del Diamant); la novel·la realista, que analitza la vida exterior de la
gent de la postguerra amb el narrador omniscient; la novel·la fantàstica que
busca l'evasió i la mitificació de la realitat
però amb un fons històric; la novel·la de la imaginació i de l’absurd,
que obri un enfocament modern en el
plantejament dels arguments de les novel·les i en els valors transmesos; i la
novel·la experimental, on l'experimentalisme es conjuga amb la reflexió
existencialista (Mecanoscrit del segon origen).
MARIA MARTÍNEZ:
Es va produir la reducció de drets civils i lingüístics després de la Guerra civil. El català va deixar de ser llengua cooficial. El franquisme prohibeix qualsevol manifestació pública que no sigui en castellà. Elimina i aniquila qualsevol residu cultural que no sigui en castellà.
Aquestes causes van a afectar la narrativa dels anys posteriors a la guerra civil fins als anys 70. En els anys 40, el silenci provocat per la censura o l'exili, va obligar als escriptors a guardar obres per a temps millors. En els anys 50, apareixen dos grups d’escriptors, els nous escriptors i els autors ja consolidats que continuen amb la producció. Els escriptors d'aquests temps tracten temes del passat, ja que volien evadir-se de la realitat. Ens els anys 60, apareix el ressorgiment valencià, amb l'aparició d'algunes novel ·les dels exiliats i amb l'aparició de noves editorials en català. Ens els anys 70, apareixen escriptors que comencen a fer una denúncia social i es va a consolidar la producció narrativa.
Les tendències de la narrativa durant el franquisme seran: La novel · la psicològica, que se centra en el protagonista i en els seus pensaments . La novel · la realista que reflexiona sobre les condicions de vida de la potsguerra i se centra més en la descripció de l'entorn. La novel · la fantàstica, per evadir-se de la realitat. La novel · la de la imaginació, en què va destacar Pere Calders. La novel · la experimetal amb aspectes de la reflexió existencialesta.
VIOLETA GNZÁLEZ
A partir
de la II República i, la consegüent Guerra Civil, es reduïren els drets civils
i lingüístics. El català quedà relegat i més endavant, amb l’inici de l’època
franquista, prohibit. La instauració, després de
la guerra, d’aquest règim no democràtic, que acabà de la mateixa forma amb els partits
polítics i obrers, donà lloc un país dividit
entre vencedors i vençuts. Els escriptors quedaren aïllats provocant
l’exili o el silenci degut a la censura i a la prohibició del català.
Al País Valencià, el gènere líric fou més emprat que el narratiu. La dècada dels 40 fou
fosca per a València només il·luminada per la creació de l’editorial Torre
(1943) i pels premis organitzats. En els anys 50, s’esdevingué una narrativa de
preguerra què tractava tradició i religió, allunyada dels
nous corrents europeus
i nord-americans.
Als anys 60, hi ha un lleul
ressorgiment del valencià, amb publicacions dels exiliats, l’aparició
d’editorials i innovacions tècniques. La generació dels 70 incorpora novetats a
l’experimentalisme narratiu que ja triomfava a Europa als 60 i, molt sutilment,
una denúncia social.
Amb el
franquisme, s’originaren tendències narratives; com la novel·la psicològica, en
què, autors com Mercè Rodoreda, analitza el pensament i la conducta dels personatges. També hi trobem la novel·la realista, on
l’autor empra tècniques del segle XIX amb d’altres innovadores
de narratives estrangeres. La novel·la realista II; testimonialista amb Maria
Aurèlia Capmany o mítica, Llorenç Villalonga. La novel·la fantàstica,
caracteritzada per l’humor, el barreig del fons històric amb elements
imaginatius, etc. La novel·la de la imaginació i l’absurd, que dóna un enfocament modern al plantejament; i l’experimental, amb aspectes de la reflexió
existencialista.
MÉLANI MARTÍNEZ
MÉLANI MARTÍNEZ
Després de la
guerra civil la primera conseqüència més important va ser la reducció de drets
lingüístics, ja que van prohibir completament la llengua catalana i això ens
porta a dos tipus d'exili; el de l'interior, referint-se al silenci dels que hi
es van quedar, i l'altre tipus es l'exili exterior, on molts intel·lectuals,
literats, i artistes van abandonar el país, com per exemple Pere Calders.
Fins als anys
40, durant el franquisme, va haver un silenci
provocat per l'exili, encara que alguns premis literaris van calmar la
situació. Als anys 50 hi ha una narració tradicional i desfasada i sorgeix una nova
generació en 1957. Ací destaca la novel·la psicològica que dóna a conèixer la pròpia realitat personal i el
moment històric que estaven vivint. També destaca la novel·la realista, la
fantàstica, novel·la de la imaginació de l'absurd i la novel·la experimental.
A principis dels 60 es publiquen novel·les
d'uns dels exiliats més importants com per
exemple Enric Valor o Maria Beneyto, amb una distanciació del realisme
històric. Finalment als anys 70 comença la normalització lingüística i cultural i a partir d'aquest moment es
consolida la producció narrativa en València.
Tema 2. Explica les característiques més importants de l'obra literària d'Enric Valor.
DIANA PAZ
L'obra d'Enric Valor té interès en les tres vessants que va desenvolupar la seva producció.
JOSÉ RAMÓN JUANES
Tema 2. Explica les característiques més importants de l'obra literària d'Enric Valor.
DIANA PAZ
L'obra d'Enric Valor té interès en les tres vessants que va desenvolupar la seva producció.
Com a rondallista, la seua obra més
coneguda són les Rondalles valencianes, on va recopilar i literaturitzar
trenta-sis rondalles de gran valor folklòric i narratiu ja que té l’objectiu de
dotar-les de contingut valencià, de posar en joc un llenguatge expressiu i de convertir-les
en peces literàries. En tota la seua obra narrativa trobem per una
banda, la passió de contar, i, d'una altra, la passió d'ensenyar, de difondre
el coneixement del país i del paisatge, de divulgar la nostra estimada llengua,
sempre emprada en les seues formes més genuïnes i correctes.
Les Rondalles estan confegides a partir d’un nucli narratiu de procedència oral més o menys extens, sobre el qual opera una profunda transformació i reformulació en el relat oral i ens proposa mitjançant l’escriptura millorativa uns contes cultes, molt separats de la rondalla tradicional.
Les Rondalles estan confegides a partir d’un nucli narratiu de procedència oral més o menys extens, sobre el qual opera una profunda transformació i reformulació en el relat oral i ens proposa mitjançant l’escriptura millorativa uns contes cultes, molt separats de la rondalla tradicional.
Com a novel·lista, la seua primera
novel·la fou L´ ambició d´ Aleix. La novel·lística,
presenta les mateixes característiques estilístiques i lingüístiques que
les Rondalles, però ara més clarament aboca les seues experiències
autobiogràfiques i els seus coneixements de la terra. Usa la narració en
primera persona i els protagonistes de les seues novel·les són la
col·lectivitat i la llengua. Altres novel·les molt importants són: Sense la
terra promesa, Temps de batuda, Enllà de l’horitzó, trilogia del "Cicle de Casan", i La idea de l´ emigrant.
EVA NAVARRO
La producció
literària de Valor consta de dues gran parts: Una primera constituïda per les
rondalles valencianes; i una altra, conformada per relats breus i cinc
novel·les. Usa la tècnica del narrador omniscient i subjectiu. Són escrites amb
una gran precisió, minuciositat i exactitud en el detall.
En la seua obra narrativa trobem dues parts: d'una banda, la passió de contar, pròpia de l'escriptor
vocacional, i, d'altra, la passió d'ensenyar, difondre els coneixement del
país.
En les rondalles, aconsegueix
una prosa dúctil, popular i genuïna i alhora plenament correcta. Amb aquest
valencià elaborat per Enric Valor crearà un model lingüístic adoptat per una
bona part dels nostres escriptors de les darreres generacions.
Valor, té un triple objectiu de dotar les rondalles de
contingut valencià, posar en joc un llenguatge altament expressiu i
convertir-les en vertaderes peces literàries.
No únicament les rondalles de
Valor han tingut una major difusió, també les novel.les L'ambició d'Aleix
, La idea de l'emigrant , i especialment en les tres magnífiques
peces de l'anomenat "Cicle de Cassana" -Sense la terra promesa
, Temps de batuda i Enllà de
l'horitzó .
La novel·lística, realment és la seua vocació més forta . A les
novel·les aboca les seues experiències
autobiogràfiques i els seus coneixements de la terra. Amb un cert simbolisme.
Usa la narració en primera persona per augmentar la complicitat del lector. El
protagonistes de les seues novel·les són molts diversos.
Enric
Valor va nàixer el 22 d’agost de 1911 a Castalla, fill d’una família de
propietaris agrícoles cultes i lliberals. Els pares creaven un àmbit de
literatura i musica a la casa, per això de xicotet ja llegia llibres de
literatura.
Tota l'obra d’Enric té com objectiu el compromís amb el poble valencià a
través de la paraula.
La
seua producció literària consta de dues àrees, una primera constituïda per les
rondalles valencianes, i una altra, per relats breus i cinc novel·les.
A l’obra narrativa trobem una doble vessant, la passió de
contar, pròpia l'escriptor vocacional, i d'una altra, la passió d'ensenyar, de
difondre la nostra estimada llengua.
En les
seues rondalles, usa el narrador omniscient i subjectiu. Són arreplegades en les comarques
properes a Alacant. Valor crea un model lingüístic adoptat pels nostres escriptors, per l’escola valenciana i pels mitjans de
comunicació.
La
vocació literària d’Enric Valor es caracteritza per crear un món literari amb l’objectiu de dotar les
rondalles de contingut valencià, posar un llenguatge expressiu i convertir-les
en vertaderes peces literàries.
En les
novel·les “L'ambició d'Aleix”,
“La idea de l'emigrant “ i la
trilogia "Cicle de Cassana", l’autor crea un univers literari que
arriba a tots els llocs del món, per això es diu que fa una labor
globalitzadora.
Usa la narració en primera persona, per tindre
me realisme. Els protagonistes són la natura, la
llengua, etc.
La novel·lística, és la seua vocació més
forta, Paregut
a les Rondalles, aboca les seues experiències autobiogràfiques i els seus
coneixements de la terra. Es mostra la seua visió apassionada del paisatge i de la llengua.
TEMA 3. La producció literària de Mercè Rodoreda incideix sobre la psicologia dels personatges. Estàs d’acord amb aquesta asseveració? Explica per què.
DIANA SÁNCHEZ
Mercè
Rodoreda va nàixer a Barcelona el 1908. Va ser una escriptora autodidacta, que
des de molt jove va escriure contes en revistes i en periòdics de l'època. La
seua narrativa està plena de simbolismes; els llocs, els objectes... tot allò
que ens proporciona un significat que ens ajuda a conèixer millor la psicologia
dels personatges. La descripció dels personatges està connectada amb la
protagonista, és a dir, a través de monòlegs interns, expressions o diàlegs
d'aquesta.
Mercè
Rodoreda intenta definir els personatges tant físicament com psicològicament.
Tota la seua producció és una reflexió molt minuciosa de les transformacions
que comporta el pas del temps en els personatges.
Aloma és l'obra més
autobiogràfica de l'autora, presenta una evolució psicològica de la
protagonista, on les seues emocions i sensacions estan marcades pel pas del
temps. Vint-i-dos contes és una obra
que reflecteix l'exili desolat de l'autora i que conté una profunda anàlisi psicològica
de les protagonistes. La plaça del
diamant és una novel·la que es considera una obra mestra, on predominen els
monòlegs interiors de la protagonista. El
carrer de les Camèlies, Jardí borda
el mar i La meu Cristina i altres
contes són altres novel·les psicològiques de Mercè Rodoreda. Espill Trencat és una obra de maduresa
on apareixen tècniques del model realista i perspectives noves, vinculades a la
renovació del gènere.
LAURA CARRATALÀ
Mercè Rodoreda va tindre una vida que evoluciona
i madura com la seua obra. Cap als anys 30 diversos escriptors llancen la
recuperació de la novel·la, que va quedar normalitzada amb noves publicacions i
la creació de premis literaris, renovant i adoptant característiques de la
novel·la psicològica. Mercè Rodoreda serà una gran representant d’aquesta novel·la.
En Aloma (1969), que es la mes autobiogràfica, hi trobem el
simbolisme de l’adolescència, felicitat i il·lusions, front a la maduresa, la frustració
i el desengany. Els esdeveniments de la historia marquen l’evolució psicològica
de la protagonista i el temps ve marcat per les emocions i les sensacions. En Vint-i-dos
contes(1958) reflexa l’exili desolat de l’autora. Els protagonistes
mostren els desencís de la vida en general carregat d’un profund pessimisme, causa de l’inexorable pas del temps. Pretén
recuperar a traves de la paraula un mon llunyà perdut però entranyable. En La
plaça del diamant l’autora usa la tècnica de l’escriptura parlada, on
predomina el monòleg interior i són les paraules les que n’expliquen la psicologia.
En El carrer de les Camèlies mostra una manera de narrar que ens dóna
accés lliure a la psicologia del personatge i percebem els fets com si ens
trobàrem dins dels seus pensaments. Hi ha mes obres com Jordi vora el
mar, La meva Cristina i altres contes i Mirall Trencat, on s’hi reflecteixen trets
de la novel·la psicològica. La influencia rebuda
per Virginia Woolf l’encontrem en la passivitat davant la impossibilitat de
canviar els esdeveniments marcats per l’avanç del temps, i de Proust en que el
temps avança impassible i el passat ho pren tot al seu pas.
ÓSCAR BONANAD
Mercè Rodoreda suposa el
descobriment d’una vida molt particular, evoluciona i madura a l’igual que la
seua obra i els seus personatges.
Cap als anys trenta
diversos escriptors es llencen a la recuperació de la novel.la. Queda
normalitzada la seua producció amb noves publicacions i la creació de premis
literaris, i renovat el seu perfil amb l’adopció de les característiques de la
novel.la psicológica. Mercè Rodoreda serà
l’autora més sòlida i de mes transcendència
internacional.
Entre les seues obres
encontrem, Aloma, on es veu el simbolisme de l’adolescència, felicitat i
il·lusions, front a la maduresa, frustració i desengany. Els esdeveniments de
la historia marcaran l’evolució psicològica de
la protagonista. Com marquen els cànons de la novel·la psicològica,
el temps ve marcat per les emocions i les sensacions. Una
altra de les seues obres és La plaça del diamant, novel.la escrita
en primera persona amb la tècnica de
l’escriptura parlada, hi predomina el monòleg interior. A més, els diàlegs i les paraules n’expliquen la psicologia.
El carrer de les Camèlies, amb
una manera de narrar que dóna accés lliure a la psicología
dels personatges i fa que percebem els fets en la intimitat dins dels seus
pensaments.
Amb La influencia dels escriptors europeus, Virginia Woolf i
Marcel Proust. De Virginia Woolf, la
passivitat davant la impossibilitat de canviar els esdeveniments marcats per l’avenç del temps cronològic. De Proust, que el temps avança impassible i el passat ho
pren tot al seu pas. El record d’un temps anterior, convertit en angoixa.
Tema 4: Què destacaries de la narrativa dels anys
70 fins a l’actualitat? Reflexiona
sobretot, entorn de les novetats en la tècnica literària i del context sociocultural.
ARTURO SAMPOL
LAURA CARRATALÀ
T.5_ Explica
en quina mesura la narrativa curta de Quim Monzó reflecteix la societat
contemporània i amb quins recursos literaris ho fa.
LAURA CARRATALÀ
ARTURO SAMPOL
Tema 4: Què destacaries de la narrativa dels anys
70 fins a l’actualitat? Reflexiona
sobretot, entorn de les novetats en la tècnica literària i del context sociocultural.
VIOLETA GONZÁLEZ
Amb
la mort del General Franco als anys setanta es passa d’una producció quasi
nul·la en català a l’inici d’una
normalització del mercat literari en llengua pròpia. Sorgeix un grup nombrós de
nous narradors amb formació
universitària però amb un aprenentatge
autodidàctic del català , que intenta mostrar tots
els canvis que s’estan produint en la societat amb la incorporació
de tècniques narratives modernes com: el monòleg interior, digressions,
escriptura automàtica... Hi trobem novel·les experimentals , que reflectixen l’evolució del realisme i novel·la policíaca.
A partir
dels 80 el nombre de novel·les publicades augmenta. Es comença un nou període
dins la novel·lística catalana. Apareix
una àmplia oferta de diferents gèneres novel·lístics. Es tracta d’uns escriptors més independents centrats en
la psicologia i els conflictes dels
personatges. Estan interessats en les tècniques narratives del segle XX. Entre en contacte amb escriptors europeus i
americans . Destaca el tema del món urbà.
Gran part dels autors dels anys
90 fins l’actualitat es dediquen a l’ensenyament o al periodisme. Uns amb
novel·les dirigides a un públic juvenil
i d’altres obertes al públic en general .Hi ha una gran disparitat de temes i
d’estils. Ha aparegut un grup d’escriptors que es caracteritzen per l’inconformisme, mentre que altres se centren més en els
problemes de l’individu . A més a més la
nostra narrativa ja comença a tenir un ressò internacional.
Als anys 70 s’inicien uns canvis sociopolítics que condicionaran
la cultura i una normalització de vendes en català. Es destaquen narradors com Montserrat Roig, Isa
Tròlec… que utilitzen temàtiques com la postguerra, les llibertats, la fugida i
la recerca d’u mateix i de la pròpia societat. La majoria dels escriptors dels
70 tenen formació universitària, incorporen tècniques narratives com el monòleg
interior i alguns recorren a l’aprenentatge autodidàctic de la llengua. Hi ha
dos tipus d’escriptors: Els de novel·la experimental com Amadeu Fabregat que
busquen l’experimentalisme narratiu, una modernització en les temàtiques, un
lèxic més complex i donen més importància a la forma que al contingut; i els
que reflecteixen l’evolució del realisme com Carmelina Sanchez-Cutillas que
volen històries reals amb llenguatge més senzill.
Als anys 80, s’hi incrementen el nombre de novel·les per una
millor educació dels escriptors i la normalització de la llengua. Aquest període
és encetat amb Crim de Germania de
Josep Lozano. Apareixen gèneres com la novel·la negra, l’històrica, la
psicològica... amb escriptors independents centrats en les tècniques narratives
del segle XX. Destaquen Quim Monzó, Ferran Torrent... amb la temàtica del món
urbà.
Als anys 90, els grans autors es dediquen a l’ensenyament i a la
producció literària. Novel·les per a lectors juvenils com Les cendres del cavaller. Hi ha una gran varietat d’estils i temes
com l’ inconformisme i l’ús d’Internet. Alguns escriptors es centren en els problemes dels individus, no
els de la societat i la narrativa comença a tindre ressò internacional per les traduccions que es
fan a altres llengües, com La pell freda d’Albert Sanchez.
LAURA CARRATALÀ
Els anys setanta suposen l´inici
d’uns canvis sociopolítics que condicionaran la cultura de futures
generacions. Amb la mort de Franco s’inicia una normalització del mercat
literari en llengua pròpia. Apareixen nous narradors com Joan F.
Mira, Quim Monzó o Carme Riera, que mostren en les seues novel·les els canvis
que es van produint en la societat. Les
temàtiques son la postguerra, l’educació, la
rebel·lió, el feminisme… Encara que els autors sons conscients del
seu passat solen rebutjar-lo, però no l’obliden i així surt el tema de la
fugida i de la recerca d’u mateix i de la pròpia societat. Utilitzen tècniques narratives modernes
i escriuen novel·les experimentals, altres reflecteixen l’evolució del
realisme, i sorgeix un nou gènere,la novel·la policíaca.
A partir dels 80 el
nombre de novel·les que es publiquen augmenten gràcies a una millor formació acadèmica i
l’ensenyament del valencià. Apareix nous gèneres novel·lístics com la novel·la
negra, històrica o psicològica, amb nous escriptors més independents com
Jaume Fuster, Quim Monzó o Isabel-Clara Simó. Destaca el tema de la ciutat i
del món urbà.
Dels anys 90 fins l’actualitat molts autors es dediquen a l’ensenyament i a la producció literària
al mateix temps. La disparitat de temes fa que siga complicat explicar el
panorama literari de la prosa actual. Ha
aparegut un grup d’escriptors que es caracteritzen per l’inconformista, l’ús
d’Internet i pel rebuig de la literatura comercial i convencional. Són els anomenats
“afterpops”. A més, la nostra narrativa comença a ser internacional amb obres
traduïdes a diferents llengües.
T.5_ Explica
en quina mesura la narrativa curta de Quim Monzó reflecteix la societat
contemporània i amb quins recursos literaris ho fa.
VIOLETA MARTÍN
Quim Monzó és un observador de la societat
contemporània, que utilitza l’humor, la paradoxa i la provocació.
Ja en els inicis com a contista s’hi observa una actitud de
desengany front a la societat. I amb els anys, ha modelat una imatge basada en
el coneixement, la independència de criteri, el sentit comú, l’esperit
provocador fins el límit.
La seua
narrativa va des de la solitud existencial fins a la reflexió irònica sobre
l’escriptura, on la temàtica central són els tòpics i les
mentides que envolten tots els aspectes de la vida quotidiana, com
l’alienació de la vida en parella o la
deformació d’episodis literaris coneguts, que recolza amb la simplicitat de
llenguatge , inspirada en autors com Jorge Luis Borges i Josep Pla.
Els contes solen tenir una
estructura d’idea central i sorpresa final , encara que el seu procés
d’escriptura es d’improvisació.
L’estil de Monzó és incisiu, ràpid i el·líptic. Utilitza els recursos propis de la paraula: figures de pensament com la ironia, contrastos... I aprofita
les propietat emfàtiques i humorístiques de la hipèrbole i juga amb les
connotacions dels adjectius i les onomatopeies plenes d’ expressivitat i humor.
Els seus treballs periodístics destaquen en la
situació inicial, pels aspectes de la vida quotidiana, equivalent al dels seus
contes.
Els seus contes demanen la complicitat d’un
lector model despert ,que tinga present el dubte i un sentit crític individual.
PABLO SALADO
Quim Monzó és un escriptor que observa la societat contemporània i els seus llenguatges, i té la capacitat de fer-los servir als seus relats . Utilitza
l’humor i la paradoxa. Sempre ha mostrat el seu desengany i un sentiment de
fracàs front a la societat. Amb el seu gran nivell de coneixements ha creat una
imatge d’home intel·ligent, independent i provocatiu.
La seua narrativa va des de la solitud
existencial fins a la reflexió irònica sobre l’escriptura, on els seus
personatges s’interroguen contínuament sobre el sentit de les coses. La
temàtica central són els tòpics i les mentides que envolten tots els aspectes
de la vida quotidiana, com per exemple, l’alineació de la vida en parella.
Quim Monzó descriu el seu procés
d’escriptura com un procés d’improvisació sense pla previ, encara que els seus
contes solen tindre una estructura d’idea central i sorpresa final. La seua
naturalitat a l’hora d’utilitzar el llenguatge es deu a la lliçó que ha pres de
dos mestres, com són Jorge Luis Borges amb l’economia del llenguatge i Josep
Pla amb el rebuig de la paraula supèrflua.
L’humor està present en tots i cadascun
dels seus escrits, amb una presentació versemblant, en ocasions contagiosa, que
divideix el seu univers en una superposició de nivells de realitat.
En quant al seu estil, Monzó utilitza
moltes figures literàries, com la
ironia, contrastos, antítesis, hipèrboles, metàfores, sinestèsies i
onomatopeies.
Els seus contes demanen la complicitat
d’un lector model despert, que com ell, tinga present el dubte i un sentit
crític individual.
LAURA CARRATALÀ
És un escriptor
fonamental, observador implacable de la societat amb un sentit de
l´humor i la paradoxa extraordinari. Va distingir-se en el conte, i alguns dels
seus llibres han estat traduïts a moltes llengües. En els primers contes s’hi
observa la percepció d’una realitat davant la qual mostra una actitud de desengany.
En els contes posteriors el desengany es converteix en una estèril busca de l’ordre.
Ha modelat una
imatge basada en el coneixement, la independència de criteri, el sentit comú, l’esperit
provocador fins el límit.
Els motius de la
narrativa de Monzó van des de la solitud existencial fins a la reflexió irònica
sobre l’escriptura. La temàtica dels seus contes:
l’alineació de la vida en parella ( relats dedicats a tipificar actituds
i discursos sobre les relacions amoroses) i la reescriptura en clau irònica.
El seu procés d’escriptura
es un procés d’improvisació sense pla previ. Els contes es basen en una idea
inicial i única, de vegades una sorpresa final que produeix una situació còmica
i absurda. La seua narrativa es recolza en la simplicitat, la naturalitat del
llenguatge. Utilitza la ironia (element actiu de la historia) per provocar
distanciament sobre allò narrat i el lector. L’estil de Monzó es incisiu, ràpid
i el·líptic.
Els seus treballs
periodístics tenen el mateix inici que els contes, demanant la complicitat d´un
lector model despert.
Monzó creu en la
desconfiança, el sentit crític, la llibertat de consciència i pensament com a
centre de la creativitat i l’art. La seua escriptura és un testimoni insubstituïble
del nostre temps, decantat per una intel·ligència ràpida i implacable.
És un gran escriptor que utilitza llenguatges de la
societat contemporània, amb un sentit de l’humor i de la paradoxa
extraordinari. És l’autor de novel·les que són referència en la literatura
europea. Als inicis s’hi observa el desengany en la percepció de la realitat
amb ironia i sentiment de fracàs. En els contes posteriors el desengany es
converteix en una recerca de l’ordre. Amb els anys ha modelat una imatge basada
en el coneixement, el sentit comú, la provocació i la independència de criteri.
Els motius de la seua narrativa van de la solitud existencial a la reflexió
irònica sobre l’escriptura.
Quim Monzó té com a temàtica principal els tòpics i
mentides que envolten els aspectes de la vida quotidiana.
Els seus contes s’agrupen en l’alienació de la vida en
parella (relacions amoroses de l’època) i la reescriptura en clau irònica o la
deformació d’episodis literaris ben coneguts. Tots ells, demanen la complicitat
d’un lector model despert i autònom.
Ell descriu el procés d’escriptura com un procés
d’improvisació sense pla previ, escriu coses sobre la societat actual que es
poden creure. La seua narrativa es recolza en la naturalitat del llenguatge.
Als seus textos s’aprecia l’humor utilitzat per distanciar el text del lector,
per crear complicitat amb ell i és l’element més actiu en la història. El seu
estil és incisiu, ràpid i el·líptic. Utilitza ironies, hipèrboles, contrastos,
antítesis, adjectius i onomatopeies. La seua obsessió sempre acaba en el dubte
perquè construïx
les històries des de la incertesa.